Styrelsen har skrivit ett öppet brev till Trafikverket och framfört kritik mot att vägen mellan Björkön och Löran har blivit smalare och trafikfarligare sedan den dikades och fick ny beläggning. I brevet, som uppmärksammats med en artikel i Sundsvalls Tidning, framförs också krav på att åtgärder ska vidtas.
Här nedan följer brevet i dess helhet:
Trafikverket, Region Mitt Box 186, 871 24 Härnösand
ÖPPET BREV till Trafikverket om Löransvägen som blev smalare och farligare när den äntligen dikades och fick ny beläggning
I flera har har väg 560 mellan Mjösund och Lörudden i Njurunda varit ett av Trafikverkets stora sorgebarn i distriktet. Potthålen har varit många och ständigt återkommande och de har bara ibland fyllts igen. Många är därför de trafikanter som fått sina fordon skadade på olika sätt medan Trafikverket försvarat sig med att varningsskyltar funnits uppsatta. När det äntligen stod klart att vägen skulle åtgärdas var det därför många som gladde sig, men det var dessvärre en glädje som blev kortvarig för oss som bor permanent eller har fritidshus längs sträckan mellan Björkön och Lörudden.
Redan när vägen dikades 2014 började vi ana oråd. Dikena blev väldigt djupa och det behövdes ingen större fantasi för att inse att en avåkning på den här sträckan skulle kunna få svåra följder för trafikanterna. Dikningen gjordes inte för att möjliggöra en förväntad breddning av den smala vägen som vi hade hoppats på. Den gjordes i stället så att den nya vägen inte kunde bli annat än ännu smalare än den gamla.
Nu är vägen sedan några månader tillbaka belagd och klar och potthålen är tack och lov ett minne blott. Men trafikfaran har ökat högst väsentligt på den sommartid tämligen hårt trafikerade vägsträckan där många av trafikanterna är tillfälliga besökare på väg till hav och bad, till restaurangerna i området eller till SCA:s mångfaldspark. Vägen som trafikeras av såväl bussar, varutransporter som timmerbilar är så smal att två breda fordon absolut inte kan mötas. Det krävs att båda fordonen håller ut maximalt om en personbil ska kunna möta en husbil, ett husvagnsekipage eller en bil med bred båt- eller släpvagn. Två vanliga personbilar kan mötas om båda förarna visar tillräcklig hänsyn, håller ut och saktar ner farten, men redan nu har flera bilförare fått sin vänstra backspegel sönderkörd på grund av att den slagit i mötande bils backspegel. Det finns visserligen ett antal mötesplatser på sträckan, men det är alldeles för långt emellan dem och de är alldeles för korta för att de ska fungera även för längre fordon.
Att cykla, promenera eller gå med barnvagn längs vägen är idag så riskabelt att de flesta drar sig för att göra det. Hur det ska bli till vintern när halkan kommer vågar vi knappt tänka på. Den som vid möte eller i snöoväder kommer för långt ut på vägkanten löper stor risk att tippa med fordonet ner i de djupa och här och var även steniga dikena.
Det är helt ofattbart att Trafikverket har låtit sig nöja med ett vägarbete som detta på en sträcka som med största sannolikhet bara kommer att bli mer och mer trafikerad framöver. Just nu pågår förberedelserna för en omfattande satsning på insatser för besöksnäringen och det rörliga friluftslivet vid kusten i Njurunda, inte minst i området kring Brämösundet där Lörudden ligger och där väg 560 slutar.
Vi kräver att åtgärder omedelbart vidtas för att förbättra trafiksäkerheten på vägsträckan mellan Björkön och Lörudden. I första hand måste fler och bättre mötesplatser anläggas och så snart som möjligt måste hela vägsträckan breddas så att den får samma standard som sträckan mellan Mjösund och Björkön.
Lörudden i augusti 2015
Styrelsen för Lörans hamnförening