Nio tredjeårsstudenter på industridesignprogrammet på Mittuniversitetet har under några veckor i höst arbetat med Projekt Lörudden. De har haft som uppgift att studera vad som skulle kunna göras för att utveckla Löran till gagn för både besöksnäring och boende, för att öka antalet besökare och erbjuda dessa nya upplevelser under sitt besök. Till grund för arbetet har bl a legat den förstudie om besöksnäringen på Löran och Brämön som gjorts på uppdrag av gemensamma hamnkommittén.
Fredagen den 6 november redovisade studenterna resultatet av sitt arbete för sina lärare och för ett antal studentkamrater. Inbjudna var också några av de boende på Löran som intervjuats under arbetets gång.
Var och en av studenterna har studerat ett eget specialområde och utvecklat nya idéer inom det området. Viktiga områden har t ex varit behovet av en utbyggd hamn, förbättringar av trafiksituationen, service både för boende och besökare, utveckling av nya produkter och möjligheten att åstadkomma nya upplevelser. Basalt inom alla områden har varit att det ska kunna ske med ett bibehållande av de stora natur- och kulturvärden som gör Löran så särpräglat. Mottot har varit utveckling med varsam hand, skulle man kunna säga.
Placeringen av en ny hamnanläggning har övervägts noga och slutligen resulterat i ett förslag som innebär placering en bit söder om den hamn som finns idag, men med ett gemensamt inlopp till de båda anläggningarna. Förslaget till utformning ger möjlighet till 75 nya båtplatser och ett antal nya sjöbodar nere vid hamnkajen.
Enligt studentförslaget skulle den nya hamnen i huvudsak användas av bosatta på Brämön medan det skulle vara lörabors båtar i den inre delen av den nuvarande hamnen och gästplatser utanför lastkajen.
Inom området kommunikationer och trafik förslås bl a en ny väg ner till den nya hamnen och en ny parkeringsplats i närheten av den. För att minska trafikbelastningen inom det nuvarande hamnområdet föreslås också en ny väg från den nuvarande parkeringen (som enligt studenterna bör byggas ut) till restaurangen och rökeriet som huvudskligen ska vara avsedd för varutransporter. Ny och förbättrad skyltning förslås också, framför allt vid infarten till besöksparkeringen.
På servicesidan föreslås möjligheter till tankning av båtar och tömning av båttoaletter. I ett eco-hus i hamnen ska det finnas möjligheter till att duscha och tvätta kläder och det ska givetvis finnas tillräckligt med gästtoaletter. För allt detta är det tänkt att den allra senaste miljötekniken ska användas, en teknik som både förhindrar miljöstörande utsläpp och som minimerar åtgången av färskt vatten.
När det gäller möjligheterna till nya upplevelser är idérikedomen stor i de förslag som presenteras och det bör kanske påpekas att förslagen inte är kostnadsberäknade och att det inte finns några tankar om vilka tänkbara finansiärer som kan finnas.
En ny restaurang borde byggas bakom den nuvarande(som då skulle användas som servicehus) med panoramautsikt ut mot Brämösundet. Ett ekologiskt boende för gäster som är särskilt intresserade av naturupplevelser bör uppföras någonstans i området mellan Löran och Harudden. Reguljär båttrafik bör finnas från Sundsvall och mellan Löran, Brämön och fiskelägen som Juniskär och Spikarna. Genom tillhandahållande av speciella 3D-glasögon skulle upplevelsen av en promenad på Löran kunna kompletteras med visuella beskrivningar av olika delar av Lörans historia – hur det såg ut när ryssarna brände ner hamnen 1721 eller hur fisket gick till förr i tiden, för att ta två exempel. Ett annat förslag är att det ska finnas en antal stationer utplacerade där besökare med moderna hjälpmedel kan få veta mer om platsen de befinner sig på.
En ny sorts akvavit och en deckare som utspelar sig i fiskelägesmiljö är två förslag till produktutveckling som i båda fallen är tänkta att grunda sig i den historia och de sägner som omger oss som bor på Löran och Brämön. Akvaviten ska erinra om sägnen om trollet Bremer och vara tappad på en alldeles speciell flaska och i deckarens spänningsmoment ska man känna igen olika platser och företeelser på Löran. Havets alla vindar, ska boken heta och det är ett citat från en artikel som beskriver att Lörudden är beläget så att det nås av havets alla vindar.
Löraborna som tog del av den här presentationen tyckte att den var mycket intressant även om realismen i möjligheten att förverkliga en del av förslagen kan ifrågasättas, inte enbart av ekonomiska skäl. Allra intressantast för den som bor på Löran var utan tvekan förslaget till placering och utformning av ny hamn och förslagen till nya trafiklösningar.
Projektarbetet är nu slutfört och det som händer härnäst är att det ska presenteras för representanter för Sundsvalls kommun.