Nu väntar vi på klartecken för en förstudie som är första steget på vägen mot utbyggd hamn på Löran och ny kaj på Sanna
Som de flesta redan vet så pågår det sedan i somras diskussioner med Sundsvalls kommun och med berörda myndigheter om det s k Löran-Sanna-projektet som i sin förlängning har som målsättning att det ska byggas en ny kaj på Sanna och att hamnen på Löran ska byggas ut för fler båtplatser och en gästhamn.
Första steget på vägen dit är att det görs en förstudie av behovet av åtgärder för att tillgängliggöra kustområdet vid Löran och Brämön för det rörliga friluftslivet och för besöksnäringen. Visionen är att området vid Brämösundet ska bli en maritim portal till Sundsvalls kommun för alla besökare som kommer sjövägen söderifrån, att Brämön och Kalven ska bli tillgängliga även för besökare som saknar egen båt och att besöksnäringen vid Löran får förutsättningar att breddas.
Alla diskussioner som förts så här långt pekar på just detta: En satsning på besöksnäringen som gör ett attraktivt, men idag oåtkomligt område tillgängligt för friluftslivet är en förutsättning för att fastighetsägarna Sundsvalls kommun (Löran) och Fastighetsverket(Sanna) ska kunna tänka sig en satsning på nya hamn- och kajanläggningar.
I förra veckan fattade den gemensamma hamnkommittén med representanter för intresseföreningarna på Löran, Brämön och Kalven beslut om att ansöka om EU-medel för finansiering av en förstudie från Leader Mittland. Kommittén har så här långt varit uppbackad av Sundsvalls kommun och ett förslag till förstudie och en ansökan om medel för finansiering har därför kunnat tas fram av konsulten Ingeli Gagner, verksam på Skatan. Vill du läsa förslaget i sin helhet så klickar du på eller klistrar in följande länk i din webläsare:
http://löranshamnförening.se/wp-content/uploads/2012/04/forstudie_loran_bremon_2012_04_22.pdf
Om ansökan beviljas avgörs under februauri månad. Blir det ett positivt besked kommer förstudien att genomföras under våren av Ingeli Gagner och hennes konsultkollega Lisbeth Zetterberg(med rötter på Skatan). Förutom medel från Leader Mittland bidrar i så fall Kustvägenprojektet med en summa pengar och förhoppningen är också att de lokala näringsidkarna på Löran och öarna ska bidra ekonomiskt. Därutöver kommer det även att krävas en ideell arbetsinsats från intresseföreningarnas sida.
Nästa steg blir nu att försöka förmå Sundsvalls kommun och Fastighetsverket att på egen beskostnad genomföra förstudier beträffande praktiska och ekonomiska förutsättningar för att bygga de nya hamn- och kajanläggningar som är absolut nödvändiga för att kustområdet vid Brämösundet ska kunna tillgängliggöras. Utan utbyggnad av hamnen på Löran och anläggande av en gästhamn där och utan en kaj på Sanna som möjliggör landstigning på Brämön kan inte visionerna förverkligas.
Den gemensamma hamnkommittén har redan uppvaktat Sundsvalls kommun och begärt ett sammanträffande med företrädarna för den politiska allians som styr kommunen idag och förhoppningen är att det ska bli klartecken till en förstudie kring hamn- och kajfrågorna som kommunen kan genomföra i samarbete med Fastighetsverket. I bästa fall kan det ske parallellt med den förstudie som hamnkommittén ansökt om EU-pengar till och förhoppningsvis får möjlighet att genomföra. Den gemensamma hamnkommittén återkommer med mer information när vi fått besked från Leader Mittland och när vi vet mera om hur kommunpolitikerna kommer att agera.