Förstudien om Löran och Brämön är klar

Information från gemensamma hamnkommittén:

Nya båtplatser på Löran och Sanna möjliggörs

genom en satsning på besöksnäringen

Det är en god investering att satsa offentliga medel på en utbyggd båthamn på Löran och en ny kaj på Sanna. Bara på det sättet kan nämligen de högintressanta natur- och kulturmiljöerna vid Brämösundet bli åtkomliga för sundsvallsbor och turister med eller utan egna båtar.

 

Den slutsatsen kan man dra av förstudien om vilka åtgärder som krävs för att tillgängliggöra Löran och Brämön för besöksnäringen som nu är klar och överlämnad till såväl den gemensamma hamnkommittén som till ansvariga politiker inom Sundsvalls kommun.

 

Som vi tidigare informerat om – bl a på välbesökta möten i somras både på Löran och Brämön – har konsulterna Ingeli Gagner och Lisbeth Zetterberg ända sedan förra vintern arbetat med denna förstudie. Det har skett på uppdrag av den gemensamma hamnkommittén för Löran, Brämön och Kalven och arbetet har finansierats med EU-medel och bidrag från Kustvägenprojektet, enskilda näringsidkare och föreningarna på Löran och Brämön,

 

Initiativet till förstudien togs när det stod klart att det var orealistiskt att tro att Sundsvalls kommun och Fastighetsverket skulle satsa ansenliga belopp på hamn- och kajbyggen om det inte kunde göras troligt att många fler än de boende på Löran, Brämön och Kalven kunde dra nytta av investeringarna. Målsättningen har därför varit att försöka beskriva vilken potential det finns för turism och rörligt friluftsliv på Brämön och i området kring Löran och vilka möjligheter det finns för en utvecklad besöksnäring om det finns en fungerande infrastruktur med båtplatser både för ortsbor och för besökande gäster.

 

Det syftet får anses mer än väl uppfyllt i förstudierapporten. Konsulterna menar nämligen att Brämön kan bli ett storartat besöksmål för natur- och kulturmiljöturister, att Löran kan utvecklas vidare som turistmål och att en satsning i enlighet med deras förslag skulle kunna ge förutsättningar för ökad sysselsättning inom besöksnäringen.

 

I förstudien förslås att ca 34 miljoner kronor investeras i en hållbar infrastruktursatsning som ska göras med  ”varsam hand” och med stort hänsynstagande till naturen, kulturmiljöerna och de boende på Löran, Brämön och Kalven. Merparten av pengarna behövs för hamn- och kajbyggen på Löran och på Sanna, men konsulterna föreslår också en satsning på turtrafik mellan Löran och Brämön, ny parkeringsplats och nya vägar på Löran, vågbrytare i Norrhamn, vandrarhem, övernattningsstugor, servicebyggnader samt ett fiskemuseum på Löran.

 

Mest överraskande för många är kanske att förstudien visar att den tidigare tilltänkta placeringen av en utbyggd hamn på Löran är direkt olämplig av antikvariska skäl då lokaliseringen skulle stå i strid med områdesbestämmelserna och den s k q-plan som gäller för hamnområdet och vattnet strax utanför. Detsamma gäller för den tilltänkta alternativa placeringen söder om hamninloppet. I stället föreslås i förstudien en placering närmare den nuvarande bebyggelsen i Sörhamn.

 

Den gemensamma hamnkommitténs förhoppning är nu att ett genomförandeprojekt ska dras igång i Sundsvalls kommuns regi med uppdraget att i samverkan med Fastighetsverket och andra intressenter – inte minst de boende på Löran. Brämön och Kalven – förverkliga såväl hamn- och kajbyggen som övriga åtgärder som föreslås i konsultrapporten och som kan anses möjliga att genomföra.

Vill du läsa hela förstudierapporten så finns den på hamnföreningens hemsida. Det är bara att öppna länken en bit ner till höger på första sidan.

Det här inlägget postades i Osorterat. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar